Nyheter

Reportage

BMW och Total bygger infrastruktur för vätgas

P90190955-lowRes


BMW Group, Världens första publika tankställe för vätgas med två tekniker för tankning, Från vänster: Dr. Andreas Opfermann (The Linde Group), Patrick Schnell, (Clean Energy Partnership, CEP), Guillaume Larroque, (TOTAL), Dr. Veit Steinle (tyska trafikverket), Matthias Klietz, (BMW Group).

Mellaneuropa får nu sin Hydrogen Highway tack vare att BMW öppnar ett tankställe för vätgas i München. Världens första publika tankställe för vätgas med två olika tekniker för vätgaspåfyllning, och detta i ett land som precis konstaterat att vätgasen kan vara nyckeln till att höja vindkraftens konkurrenskraft och kapa de höga elpriserna vid hög efterfrågan och liten tillgång på el.

BMW har två mycket intressanta eldrivna bilar, med batterier för energilagring, på marknaden redan nu, i3 och i8, men det hindrar inte att man är en drivande kraft när det gäller vätgasen för energilagring. Historiskt har BMW varit inne på spåret att använda vätgasen som drivmedel i förbränningsmotorer, men nu är det vätgas som energilagring till bränsleceller för eldrivna bilar som gäller. Det pågår en tydlig maktkamp inom bilvärlden och det handlar om huruvida framtidens bilar ska använda bränsleceller i kombination med vätgas eller batterier för att förse elmotorerna med energi.

 Matthias Klietz, (ansvarig för drivlineutvecklingen inom BMW Group).


Matthias Klietz, (ansvarig för drivlineutvecklingen inom BMW Group).

Nissan, Tesla och Renault är inne på batterispåret med GM som runner up. Nissan och GM talar om räckvidder runt 30 mil för nästa generation elbilar med batterier. Tesla är redan där, men flirtar nu mer med kunder som önskar sig extrema prestandabilar. Tesla talar om närmare 800 hk och fyrhjulsdrivning.

Toyota har stängt dörren till batterier som energibärare och lagt all kraft på vätgasen i kombination med bränsleceller. Hela Japan satsar oerhört mycket på vätgas för energilagring och energidistribution.

Hack i häl på Japan ligger Tyskland som ser en möjlighet att använda den elektricitet som kan produceras med vindkraft redan idag, men inte kan distribueras över det befintliga elnätet, till att producera vätgas för energilagring, konvertering till syntetisk fordonsgas och i bränslecellsbilar. Biltillverkare som Mercedes, Volkswagen Group (med Audi i spetsen), Honda och Toyota är helt överens om att vätgasen har störst potential för att bli framtidens drivmedel/energibärare.

 Här tankas det vätgas. Från vänster: Dr. Andreas Opfermann (The Linde Group), Guillaume Larroque (TOTAL), Matthias Klietz (BMW Group), Dr. Veit Steinle (tyska transportministeriet). (07/2015)


Här tankas det vätgas. Från vänster: Dr. Andreas Opfermann (The Linde Group), Guillaume Larroque (TOTAL), Matthias Klietz (BMW Group), Dr. Veit Steinle (tyska transportministeriet). (07/2015)

Det är här BMW kommer in. BMW har redan idag satt den eldrivna bilen i centrum när det gäller framtidsvisionerna. BMW i8 är en unik sportbil med laddhybrid-teknik. Prestanda och låg miljöpåverkan paketerat så att det lockar både bilvänner, miljövänner och teknikivrare. Det som återstår är att utveckla och bygga upp en infrastruktur för vätgastankning. Sedan är det bare å åk. Det är bara att köra bil på samma sätt som idag, fast man tankar gas, precis som om man kör en gasbil för fordonsgas.

För att det här ska fungera så bra som möjligt gäller det att ha en teknik för att tanka som gör det smidigt.

Leker vi med tanken att vi bygger ut en fungerande infrastruktur med snabbladdare för att täcka behovet längs våra genomfartsleder typ E4 kommer de att behövas ungefär var tionde mil. Om man ska stå och ladda/tanka i 30 minuter istället för de 2 minuter det tar att tanka en gasbil betyder det att vi behöver 15 gånger så många snabbladdare som vätgastankställen på varje plast där resenärer förväntas fylla på sina fordons drivmedelsresrever. Lägger vi därtill att en vätgasbil går 50 mil på en fyllning, medan en batterielbil går 15 mil betyder det att vi behöver 50 gånger så många snabbladdare som tankställen för vätgas. Plötsligt blir vätgasen billig. I alla fall när det gäller att bygga infrastruktur.

Det är denna kalkyl som gör biltillverkare som BMW intresserade av vätgas/bränslecellsteknik. Dessutom betyder den här tekniken att biltillverkare kan fortsätta att bygga prestandabilar, eller stora SUV:ar eller komfortbilar med fyrhjulsdrivning utan att det behövs enorma mängder litiumjonbatterier.

BMW öppnar nu i samarbete med Total ett vätgastankställe i München som blir världens första publika tankställe med två typer av tankning för vätgas. Dels kan man tanka vätgas enligt dagens standard med rumstemperatur och ett tryck på 700 bar, dels kan man tanka Kryo-komprimerad kyld vätgas med ett tryck på 350 bar. Det senare alternativet ger en längre räckvidd med mindre vätagstuber i bilen. BMW kommer nu att använda tankstället för att utvärdera de olika teknikerna i praktisk körning. Samtidigt betyder det här att vi får en centraleuropeisk Hydrogen Highway i stil med den norska från Stavanger till Oslo och den amerikanska på den amerikanska västkusten. Det blir nu möjligt att köra vätgasdrivna fordon får södra Tyskland till Garda-sjön i Italien. Det betyder att orter som Munchen, Stuttgart, Innsbruck och Bolsano knyts samman för fordon som drivs med förnybar energi utan miljöpåverkan.