Nyheter

Reportage

Oväntat positiva erfarenheter från provkörningen av VW:s laddhybrid

Avancerad laddhybridsteknik gör nya VW Golf GTE till en imponerande landsvägsbil med låg förbrukning och bra prestanda.

Avancerad laddhybridsteknik gör nya VW Golf GTE till en imponerande landsvägsbil med låg förbrukning och bra prestanda.

Laddhybriden är hetast på tjänstebilsmarknaden idag. För några av oss är den en elbil i vardagen och en sportbil när det behövs. För andra är den en miljöbil som ger dem möjlighet att köra precis som vanligt. VW Golf GTE har precis lanserats och VW visar nu Passat som laddhybrid på årets bilmässa i Paris.

Okej, VW Golf GTE är inte en renodlad elbil, men tittar vi lite i backspegeln och jämför förarmiljlön med norska Think så känns det som att tiden gått väldigt fort sedan den introducerades 2007. Snyggt och proffsigt som i alla VW.

Okej, VW Golf GTE är inte en renodlad elbil, men tittar vi lite i backspegeln och jämför förarmiljlön med norska Think så känns det som att tiden gått väldigt fort sedan den introducerades 2007. Snyggt och proffsigt som i alla VW.

 

Henry Ford sa till sina kunder att de kunde få vilken färg som helst på sin T-Ford bara den var svart. Den som köper en VW Golf idag kan välja mellan motorer för bensin, diesel, fordonsgas, etanol eller elektricitet. Den som väljer elektricitet kan välja antingen en elbil som har batterier för drygt 15 mils körning eller en som har batterier för runt 5 mil men även en bensinmotor som tar över när batterierna är tomma. Färgvalet är så gott som obegränsat.

Nya VW Golf GTE är en spegelbild av både GTI och vanliga Golf. En bil som visar vad man kan åstadkomma både för körglädjen och miljön med rätt teknik.

Nya VW Golf GTE är en spegelbild av både GTI och vanliga Golf. En bil som visar vad man kan åstadkomma både för körglädjen och miljön med rätt teknik.

Miljövänligast är e-Golf som bara drivs med elektricitet. På silverplats är det dött lopp mellan den etanoldrivna och den gasdrivna Golfen, förutsatt att de körs på E85 respektive fordonsgas.

Inte några sportstolar precis, men väl komfortabla stolar för långresan med bra inställningsmöjligheter och svankstöd.

Inte några sportstolar precis, men väl komfortabla stolar för långresan med bra inställningsmöjligheter och svankstöd.

Volkswagen hade med andra ord en bred palett bilar för den miljömedvetne, men man har också lovat att

Laddkontakten sitter dold bakom VW-märket i grillen

Laddkontakten sitter dold bakom VW-märket i grillen

sänka koldioxidutsläppet för sitt modellprogram och då räknas inget annat än bilars CO2-utsläpp enligt den körcykel som bilindustrin använder. Där är nya Golf GTE en vinnare, liksom alla laddhybrider. Kort beskrivet så är körcykeln så konstruerad att den motsvarar körningen för den som har tre mil till jobbet och laddar sin laddhybrid även där. Skulle hen köra längre sträckor i ett svep, eller inte ladda sin bil när batterierna är tomma åker utsläppen upp meddetsamma.

Om vi nu tittar på andra saker än miljövänlighet så är Golf GTE en unik bil med många positiva egenskaper. Den går att köra helt tyst med bara el. Den är blixtrande snabb när de båda motorerna samarbetar och den hushållar med bränsledropparna riktigt bra i vardagen. Ungefär som en vanlig hybrid i stil med Toyota Prius.

wSN VW Golf GTE 2015 3 20140910

Frågan är vem som ska köpa GTE:n. Den är inte billig, även om den snålar med bränsledropparna. Den är inte snabbast även om den är snabb. Några kommer säkert att köpa den för att kunna köra miljövänligt utan att försaka möjligheten att använda bilen precis som tidigare. Det är just detta som är finessen med laddhybriden. Optimalt kan man köra nästan allt sitt pendlande och vardagliga rundor för handlande eller dagishämtningar på enbart el.

Baksätet är fällbart 40/60 och lastrumsgolvet blir så gott som plant. Ingen skillnad mot Golf utan eldrift.

Baksätet är fällbart 40/60 och lastrumsgolvet blir så gott som plant. Ingen skillnad mot Golf utan eldrift.

De flesta kommer att köpa den för att tjänstebilsreglerna är förmånliga när det gäller laddhybrider. Får vi behålla supermiljöbilspremien blir det en bra affär för den som får bilen betald av jobbet. Den blir betydligt billigare än Golf GTI exempelvis.

Vad skiljer då mellan GTI och GTE? Är det bara de där 26 extra kusarna som GTI:n har?

Golf GTE väger 200 kg mer, kommer upp i 100 km/t på 7.6 sekunder och toppar 222 km/t, medan GTI når 100 km/t på 6,4 sekunder och toppar 250 km/t. Det säger en del om bilarnas karaktär. GTI är brutalare i motorkaraktären och hårdare i chassisättningen. Den har en differentialbroms i framaxeln som gör att kraften når ner i backen bättre och samtidigt ger bättre framkomlighet vintertid.

Reservhjulet är borta och ersatt med en reparationssats. Istället finns batterierna för de fem milen som kan köras på elektricitet under golvet bak.

Reservhjulet är borta och ersatt med en reparationssats. Istället finns batterierna för de fem milen som kan köras på elektricitet under golvet bak.

GTE känns som en mognare mer komfortabel bil som samtidigt är väldigt välbalanserad på krokiga vägar. I vissa lägen skulle jag vilja påstå att GTE flyter fram i högre tempo tack vare att karaktären är så odramatisk. Den bättre viktfördelningen gör bilen mer följsam och kombinationen av elmotorn med förbränningsmotorn känns som att den trivs bättre med den sexstegade DSG-lådan.

Det intressanta är hur VW lyckats kombinera långresebilens komfort med GTI-bilens temperament och ändå få den till en supermiljöbil. Åtminstone på papperet. Jag hade hellre sett VW:s fina etanolmotor i laddhybriden. Då hade man verkligen kunnat tala om supermiljöbil

 

 

Faktaruta:

VW Golf GTE.

Biltyp: Femdörrars framhjulsdriven halvkombi.

Motor: 1,4 liters fyrcylindrig bensin och en elmotor.

Effekt: 150 respektive 102 hk, max sammanlagd effekt: 204 hk.

Max sammanlagda vridmoment: 350 Nm

Tjänstevikt: 1 599 kg.

Max totalvikt: 2 020 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Bränsleförbrukning: 0,15 liter/mil vid blandad körning enligt EU-cykeln.

CO2: 35 g/km.

Pris: 369 900:-. Bilen introduceras i slutet av första kvartalet 2015.

Titta också på: Audi A3 e-tron, Volvo V60 laddhybrid, Toyota Prius laddhybrid, BMW Active Tourer.