Nyheter

Reportage

Framtidens buss är tyst och utsläppsfri

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här är bussen som snart ska testköras i ett flertal kommuner runt om i Sverige. Detta i projekt GreenCharge Sydost, som är ett samarbetsprojekt mellan Blekinge Tekniska Högskola och Miljöfordon Syd. Bussen är eldriven och den har energin med sig i form av litiumjon-batterier. Det handlar om andra generationen av Ebuscos helt eldrivna stadsbuss.

Förarmiljön i Ebuscos elbuss är något annorlunda.

Hans Hermans gav os en provtur i den nya eldrivna bussen i Hannover. Förarmiljön i Ebuscos elbuss är något annorlunda.

Ebusco är ett holländskt företag som specialiserat sig på eldrivna bussar med batterier och snabbladdning. Just den här bussen är konstruerad för att ta mer än 90 passagerare. Den har ett lågt insteg för att underlätta för rörelsehindrade och hela karossen är byggd i aluminium.

Bussen kanladdas på en rad olika sätt.

Bussen kanladdas på en rad olika sätt.

Tekniken bakom bussen är till stor del kinesisk med batterier som importeras från Kina. Tekniken används i runt 300 bussar som redan nu rullar i Kina. Det Ebusco gör är att importera batterierna och komplettera med en hel del europeisk utrustning som axlar från tyska ZF, bromsar från Knorr-bremse, däck från Michelin och aluminiumkarossen från Alusuisse. Dessutom är två svenska underleverantörer med på tåget, förlåt bussen. Mobitec bidrar med LED-displayer och Svensson levererar klädseln till stolarna.

Räckvidden på en laddning är 30 mil och den kan laddas på en mängd olika sätt. Med kraftigaste snabbladdningen laddas den fullt på drygt en och en halv timme. Motorn har en effekt på 150 kW och ett vridmoment på 2 500 NM.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sensationen i att åka med Ebuscos elbuss är att den är helt sensationsfri. Det är tyst, vibrationsfritt och accelerationen är mjuk som en smygande panter. Kort sagt så är bussen en helt ny upplevelse både för passageraren, föraren och omgivningen. Inte minst i ett Sverige där man jagar bättre luftkvalitet. Årsskiftet 2012/2013 var en tredjedel av SL:s bussar dieseldrivna och som bäst Euro V.

Axlarna kommer från tyska ZF

Axlarna kommer från tyska ZF

Projekt GreenCharges forskare presenterade för drygt ett år sedan en uppmärksammad studie där man kunde visa att den eldrivna bussen med batterier som energibärare inte bara var att föredra ur komfort och miljösynpunkt, utan även var ett bättre alternativ än dagens bussar ur ekonomisk synvinkel. Detta baserat på upphandlingsperioder på åtta år.

Idag rullar en av Ebuscos elbussar i ett längre test i finska Helsingfors, två bussar är sålda till Norge och den här bussen är på väg till Sverige för ett större fälttest, initierat av GreenCharge, där flera kommuner och projektets forskare kommer att kunna skapa sig en bra bild av hur en eldriven buss fungerar i praktiken i vårt klimat och med våra förutsättningar både vad det gäller upphandligskrav och tidtabeller. Miljöfordon Syd är projektledare för elbusstesten.