Nyheter

Reportage

Följa trenden eller leverera resultat. Det är frågan.

Eldrivna Nissan e-NV200 ska bli en vanlig syn på Barcelonas gator.

Eldrivna Nissan e-NV200 ska bli en vanlig syn på Barcelonas gator.

Världens storstäder brottas med dålig luftkvalitet, högt buller och trängsel. Lösningen stavas färre bilar. Bilarna måste bort och det med alla till buds stående medel. Trängselskatt, satsning på kollektivtrafik och förtätning av städerna med färre parkeringsplatser, högre bostadshus som placeras tätare för att invånarna ska slippa ta bilen till jobbet, dagis och handlandet. Så ser nycklarna till framtidens metropoler ut om vi tittar på de flesta storstäder. Inte minst i Sverige. Frågan är bara om det verkligen är rätt väg att gå.

En fråga man också ställde sig i Barcelona. Här valde man att tackla frågan genom att jobba med undersökningar på bred front. Det visade sig att 40 % av all biltrafik i centrum är bilar som letar p-plats. De dominerande fordonstyperna i centrum är taxibilar och lätta transportbilar. De som avstår kollektivtrafiken gör det för att de tycker det är krångligt, eller för att det helt enkelt inte finns lösningar som passar dem.

Lätt att hitta p-plats betyder mindre luftföroreningar och mindre trängsel i Barcelona.

Lätt att hitta p-plats betyder mindre luftföroreningar och mindre trängsel i Barcelona.

I Barcelona väljer man att skapa en app, ett program för smarta mobiler, som hjälper förarna att hitta p-platser. Man väljer att satsa på att få bort de dieselfordon som körs mest i staden, läs taxi och skåpbilar. Detta genom en kraftansträngning där man bygger snabbladdare, som laddar en eldriven taxi eller skåpbil på en halvtimme, på platser som chaufförer och hantverkare tycker är viktiga. Man gör en app för att underlätta för folk att hitta rätt i kollektivtrafiken och detta även på engelska.

Nyckeln till allt detta är att man bygger upp ett trådlöst nätverk med internet-access i centrala Barcelona. Där kommunicerar sensorer på p-platser, displayer på busshållplatser och sensorer på återvinningsstationer med centraldatorn som sedan styr så att inga onödiga körningar görs och så att de som vill åka med kollektivtrafiken får all tänkbar uppbackning i form av smarta och ständigt uppdaterade tidtabeller, samtidigt som de lockas med uppkoppling till internet ombord på bussar och tåg.

Ett tänkbart nästa steg är att koppla samman bilarnas gps-system med styrningen av trafikljusen så att bilarna kan köras mjukt och miljövänligt utan att behöva stanna i onödan. En slags smart grön våg. Den tekniken har exempelvis Audi redan testat i Berlin.

– Idag finns tekniken för att underlätta för människorna i staden. Varför inte använda den på ett positivt sätt, säger borgmästaren Xavier Trias.

Så enkelt det låter. En grönare stad genom att underlätta för dess invånare istället för att lura i dem att de måste offra säkerhet och framkomlighet för att rädda miljön.

Visst jobbar vi även med de här frågorna i Sverige men vi har svårt att nå resultat. Stockholm ligger högt upp i listan med de längsta kötiderna som tas fram av gps-företaget Tom-tom. I snitt sitter stockholmaren motsvarande 11 hela arbetsdagar i bilkö. Bilar står med andra ord med motorn igång i snitt runt 90 timmar per bil i Stockholm. Motorerna producerar avgaser och buller utan att bilarna utför något transportarbete. Hornsgatan har mycket dålig luftkvalitet, så där har dubbdäcken förbjudits men luftkvaliteten har inte blivit bättre.

I London har man också problem med luftkvaliteten, liksom i Peking och i Amsterdam. Dubbdäcken? Ja, gissa. Flera undersökningar har publicerats och alla pekar på att partklarna kommer från förbränning av ved och oljor. Dieseldrivna fordon är ett jätteproblem. Så stort att det lagts ett förslag om att dieselfordon ska förbjudas i London från 2020. Gissa om det är populärt. Särskilt efter att bilskattereglerna utformats så att dieseldrivna fordon premierats.