Nyheter

Reportage

Framtiden kan ha hälsat på i Skåne

OLYMPUS DIGITAL CAMERAFramtiden är här är väl en av de vanligaste klyschorna men till viss del är det en sanning när vi talar om världens första bränslecellsbil. En eldriven bil med en elproducerande bränslecell som räckviddsförlängare. Hyundai är först i världen med att serieproducera en sådan och två av dem rullar i Skåne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Region Skåne är en lokal organisation, under regionfullmäktige, med ansvar för utveckling av näringsliv, kommunikation och kultur samt ansvar för vården i Skåne. Organisationen har köpt in två av de första serieproducerade Hyundai ix35 fuelcell, för att köras i verksamheten. Tanken är att med egna fordon skaffa sig erfarenheter av alternativa drivmedel med så liten miljöpåverkan som möjligt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De tre stora framtidsfrågorna för bilismen är miljön, förnybarheten av drivmedel och trängseln i storstäder. Hyundais bränslecellsbil får träff på de två första då den varken släpper ut koldioxid, kväveoxider eller partiklar samtidigt som den är lika tyst som en elbil. Egentligen är den en elbil men med en räckviddsförlängare i form av en bränslecell som producerar elektricitet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kort beskrivet så fungerar hela tekniken med vätgasdrift via bränslecell så att man använder elektricitet för att dela vatten till väte och syre. Det görs i Tyskland med överskottsel från vindkraften och i USA med solcellsproducerad el, men kan naturligtvis göras med alla el. Helst bör det dock göras med el som är förnybar och miljövänligt producerad. Vätgasen tankas i bilen och sedan vänds processen i en bränslecell där vätet reagerar med syre från luften och producerar el. Det enda som kommer ut ur avgasröret är vattenånga. Varningsflagg kanske kalla vinterdagar med många bränslecellsbilar i rörelse.

Nackdelarna med vätgasdrift är att det ännu så länge finns få tankställen och att bilarna är dyra. Hyundai ix35 fuelcell är ännu så länge inte med i Hyundais svenska prislista med dubbelt upp mot motsvarande dieselbil räcker inte.

De största fördelarna utöver redan nämnda är att bullret minskar då bilarna är extremt tysta och att bränslecellsbilarna passar utmärkt in i en framtid med eldrivna fordon av olika typer då hela drivlinan ser ut precis som på en elbil. Den extra energiresursen i form av bränslecellen ger oss en elbil som motsvarar bilar av dagens mått och med dagens användbarhet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Att köra Hyundai ix35 fuelcell är lika enkelt som att köra en elbil, eller en radiobil på tivoli. Det är bara att gasa och bromsa. Inga växlar att hålla reda på och maximalt ork redan vid start. De första milen rullar den på laddad elektricitet från bilens batterier, så i princip är den en laddhybrid med räckviddsförlängare.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Faktaruta:

Hyundai ix35 fuelcell.

Biltyp: framhjulsdriven SUV.

Motor: en frontmonterad elmotor.

Effekt: 136 hk.

Max vridmoment: 300 Nm vid 1 000 varv/minut.

Acceleration 0-100 km/t: 12,5 sekunder.

Toppfart: 160 km/t.

Tjänstevikt: 2 250 kg.

Max totalvikt: ingen uppgift.

Max släpvagnsvikt: ingen uppgift.

Drivmedelsförbrukning: Vätgastanken på 144 liter ska räcka drygt 50 mil.

CO2: 0 g/km.

Pris: Över en miljon.

Titta också på: Honda FCX Clarity som ser ut att ligga närmast serieproduktion idag. Mercedes och Toyota har också kommit långt med tekniken.