Nyheter

Reportage

Frankrike leder elbilsracet

Citroën C-Zero är en av de franska elbilarna på marknaden

Frankrike leder utan tvekan elbilsracet med tre tillverkare som alla har elbilar på sitt program. Citroën och Peugeot har både en hybridbil och en ren elbil att välja på. Frågan är varför intresset för elbilar är så stort i Frankrike.

Patrice-Henry Duchène, som är ansvarig för utvecklingen av ny miljövänlig fordonsteknologi inom PSA (Peugeot och Citroën).

Vi passade på att fråga Patrice-Henry Duchène, som är ansvarig för utvecklingen av ny miljövänlig fordonsteknologi inom PSA (Peugeot och Citroën). Han är också vd för den franska bilindustrins samarbetsorganisation i Paris.

– Vi har relativt låga elpriser tack vare en stor elproduktion baserad på kärnkraft, svarar han. Dessutom har vi höga skatter på bensin och diesel.

Han berättar också om en större satsning på elbilar i infrastrukturen. Idag får man inte bygga hyreshus eller större parkeringsplaster utan att ha förberett med eldragning till ladduttag för elbilar.

– Allt hänger naturligtvis samman med kampen för en renare miljö med lägre utsläpp av CO2, fortsätter Patrice. För vår del så har vi länge haft bilar med låg bränsleförbrukning och nu har vi tagit steget in i en värld med elmotorer. Inte bara ren eldrift utan också i hybridbilar där den jobbar tillsammans med dieselmotorn.

Han beskriver de tester som gjorts med dieselhybriden Citroën DS5 där man konstaterat att bilen rullar till 30% på elektricitet när den körs av en slags standardeurope i den vardagliga körningen.

Fransk postiljon på väg i Paris-trafiken med en eldriven Citroën Berlingo

– Franska La Poste är föregångare när det gäller elfordon och de har redan en flotta av skåpbilen Berlingo med eldrift, liksom eldrivna scotrar, berättar Patrice. La Poste erbjuder också franska elbilskunder utbildning i eco-driving med elbilar via sitt dotterföretag Mobi Green.

Intresset för elbilar är också ovanligt stort bland den franska allmänheten. Vid en intern enkät bland anställda på PSA:s fabriker svarade 78% att de kunde tänka sig att byta till en elbil.

Frankrikes stora satsning på kärnkraft är alltså nyckeln till intresset för elbilarna men frågan är om man inte ser en motsättning vad gäller miljöintresset.

– Vi sänker ju vårt CO2-utsläpp rejält, svarar han med en typiskt fransk axelryckning. Tyvärr finns det ett stort motstånd mot vindkraften på många håll i Frankrike.

Vindkraftsutbyggnaden är mycket begränsad i Frankrike och de försök med vågkraft som gjorts har inte resulterat i någon större satsning där heller.

Däremot är intresset för biodrivmedel stort. Alla PSA:s dieslar klarar exempelvis en 30 procentig inblandning av biodiesel. Idag är det 7% biodiesel i den franska dieseln och 10% etanol i bensinen.

– Dessutom forskas det på att framställa flygbränsle av alger, fortsätter Patrice.

Patrice var i Stockholm och berättade om framtida hållbara transporter ur ett franskt perspektiv på ett seminarium om just hållabra transporter arrangerat av

Philippe Jombart, vd för Renault Nordic AB

IVL Svenska Miljöinstitutet och MiljöRapporten. Där fanns också Philippe Jombart, vd för Renault Nordic AB. Han ser inga hinder för en snabb utökning av antalet elbilar i världen och räknar med en marknadsandel på runt 10 % för elbilarna år 2020 medan Citroën snarare lutar åt hälften.

I satsningen på renare luft i Paris ingår också en elbilspool som nu är under uppbyggnad. 3 000 elbilar ska finnas tillgängliga för både turister och parisare som kan hyra bilen på ett ställe och lämna den på ett annat till ett mycket lågt pris. Bilarna som hyrs ut är små elbilar med en räckvidd på upp till 25 mil. Systemet garanterar användaren tillgång till parkeringsplats, vilket är ett enormt plus i just Paris. Info: www.autolib.fr/autolib/ (tyvärr endast på franska).

Elbilarna är ett lyft för luftkvalitén i Paris samtidigt som de är smidiga att köra i den täta trafiken.

  • Anonym

    Frågan är väl också varför intresset för både el-bilar och el-bussar är så lågt i Sverige.
    Den stora etanolsatsningen på fordon som ökar bränsleförbrukningen med mellan 30 % och upp till 60 % (i bullrande bussar) är nog en av de främsta anledningarna.

  • Stefan

    Intresset för elbilar och elbussar är knappast lågt i Sverige ur ett internationellt perspektiv. 
    Etanolspöket har nog skärrat upp dig lite om du ser en sådan koppling och det här med bulllret är naturligtvis ett problem jämfört med eldrivna bussar men knappast jämfört med dieseldrivan bussar eller lastbilar och då är faktiskt etanolen bättre både ur ett miljöperspektiv och när det gäller förnybarhet.

  • Anonym

    Jo, ointresset är monumentalt! Liksom okunskapen! Jag har kört min elbil i över ett år nu och har bara fått två frågor från medmänniskor; ”Kan man verkligen köra elbil redan? Det finns ju inga laddstolpar!” och den klassiska: ”Vad gör du om du blir stående på motorvägen med tomt batteri?” Ingen vill veta vilka fördelarna är eller hur det känns att åka. Handlaren jag köpte av har en demobil som ingen vill provköra. Samtidigt sliter folk bokstavligen elbilarna ur händerna på de norska handlarna. Där råder fullt priskrig.

  • Anonym

    Om intresset inte är lågt i Sverige varför finns då inte en enda svensktillverkad el-bil eller el-hybrid på vägarna och varför finns bara fyra el-bussar varav ingen är tillverkad i Sverige ?
    Detta att jämföra med ca 40000 elbussar i trafik ute i världen i 350 städer och flera elbilsproducenter med elbilar i serieproduktion.
    Tenna har så rätt – ointresset är monumentalt, likaså okunskapen !

  • Stefan

    Intressant hur ni båda kopplar begreppet intresse till ett faktiskt innehav av en elbil. Intresset finns men tyvärr kopplat till traditionell svensk jantelag. En lag född ur er egen retorik som går ut på att jag vet bäst, alla andra har fel, är omoderna eller har inte fattat. Alla andra länder är mycket bättre än Sverige och så vidare.
    Jag ser ett mycket stort intresse för miljöbilar i Sverige, men också en problematik i att varken elbilar eller andra miljöbilar debatteras seriöst här. Man trycker på räckviddsproblem och vinterproblem utan att se fördelar som billigare underhåll, värme till defroster vid start och lägre driftskostnader. Sedan måste man vara snudd på fundamentalist om man tror att en räckvidd på 15 mil räcker till alla. Vi måste välja miljöbil som passar våra personliga förutsättningar och det är först nu som vi har möjligheten att välja mellan elbilar, laddhybrider och bilar som drivs med biobränsle. Ingen av dem är bäst för alla, men det finns någon som är bästa miljlöbilen för varje enskild bilägare.
    Alla som levt med en elbil vet att den har begränsningar men de är inte lika avgörande för alla användare. Å andra sidan kan vi inte fördöma dem som väljer en E85-bil bara för att någon kan köra elbil. faktum är att miljönyttan i dagsläget är relativt jämförbar mellan el, E85 och fordonsgas. Med tiden kommer elen att vara den renaste energibätraren och den kan backas upp med biobränsle i laddhybridkonstruktioner.
    Att efterfrågan är större i Norge beror på bättre incitament för elbilsköpare. Kort och gott.

  • Anonym

    Nej, jag inbillar mig inte att alla svenskar ska vilja köpa och äga elbilar, men saknar verkligen, precis som du också skriver, en seriös debatt. Elbilsdebatten i Sverige förs på Top Gear-nivå!

    Eftersom ingen aktör inom tio mils radie från min hemort som borde ta ansvar för att gynna innovativ mobilitet hittills har tagit sitt ansvar, köpte jag en elbil för ett år sedan, trots den stora påfrestningen på min privatekonomi som det innebar. Tanken var att om folk här omkring får se en elbil i trafiken så skulle de bli nyfikna och vilja veta mer när de ser att det funkar för någon, men icke!

    Jag har informerat miljökontoren både i kommunen jag jobbar i och kommunen jag bor i, samt den lokala högskolan, om att jag gärna bidrar med information till såväl personal, förtroendevalda och studenter som allmänhet (inklusive provåkning i samband med energi-jippon t ex) men icke!

    Visst har Norge mycket bättre incitament, men det svenska folket hade också kunnat välja företrädare som ger goda incitament för hållbara transporter. Men svenska bilister får tyvärr sina värderingar från Bil Sweden, Motormännens riksförbund, DN debatt och ”femmans växel”. Den som lever får se om det blir någon ändring 2014.

  • Stefan

    Du har så rätt när det gäller både beslutsunderlag, motorjournalistik och svenska folkets politiska intresse.
    Tyvärr väljer vi bil på väldigt irrationella grunder. Det kan handla om status, ”sportighet” eller miljö men i det senare fallet oftast i kombination med ekonomiska fördelar eller inför trycket från den starka opinionen mot stadsjeepar, eller E85-bilar.
    Väldigt få sätter sig in i vad det betyder. Väldigt få vill se sanningen att de fossila bränslena kommer att ta slut och ännu färre förstår att det finns fördelar med elbilar.
    Jag är glad att det finns entusiaster som gör seriösa val och vågar stå för sina åsikter! Stå på dig!