Nyheter

Reportage

Överoptimistisk media

En liten fundering bara, så där i alla elakhet. Hur är det med det tekniska kunnandet hos Sveriges journalister. Det finns drömmar och så finns fysikens lagar. Visst drömmer vi om ett genombrott som ger oss miljövänligare bilar men senaste ”revolutionen” har tyvärr övervärderats en hel del i svensk media. Det handlar om lufthybriden som sägs spara hälften av bränslet.

En stor del av svensk media har tagit upp tråden och rapporterar om tekniken utan att egentligen ge sig in på hur det hela fungerar. En liten fundering bara, så där i alla elakhet. Hur är det med det tekniska kunnandet hos Sveriges journalister.

De flesta öppnar med rubriker som talar om halverad förbrukning. Lite förvånande att ingen reagerar på hur det här skulle gå att förena med fysikens lagar. Det skulle i så fall krävas en helt friktionsfri drivlina där all inbromsning görs med motorn och kan återvinnas till 100 %. Fordonet måste köras i vakuum utan luftmotstånd och rullmotståndet måste vara 0.

Vi tänker oss att en bil behöver en viss mängd bränsle för att komma upp i 50 km/t. Så kommer den till ett trafikljus. Vid retardationen används bilens cylindrar för att pumpa upp tryckluft som sparas i en tank och sedan används för att driva bilen. I det optimala läget där vi enbart har acceleration följd av retardation samma sträcka skulle tekniken kunna utnyttjas maximalt. Då skulle vi förmodligen kunna nå en ganska bra reduktion av bränsleförbrukning. Kanske i närheten av 25%. I realiteten måste vi ta hänsyn till energiförluster i den interna friktionen mellan rörliga delar och luftmotståndet samt rullmotståndet. Sedan är det ju också så att det finns inga ideala körcykler. I princip all körning innehåller längre sträckor utan inbromsning och sträckor med kraftigare inbromsning där all energi inte kan tas tillvara. Det finns också begränsningar för hur mycket energi som kan lagras i en trycktank.

Den siffran som används i rubriken bygger på en testcykel där man imiterar en buss i storstadstrafik och då utnyttjar start-/stopp-funktionen som den här tekniken ger möjlighet till genom att motorn startas med tryckluft när den behövs. Kort sagt så har den väldigt lite med hur en personbil körs på svenska vägar att göra. Dessutom har redan idag många bilar en start-/stopp-funktion inbyggd.

Läs gärna mer om framtida motortekniker och lufthybrid här

Hur som helst så är tekniken väldigt intressant då den dramatiskt minskar föroreningarna och hur som helst bidrar till en mindre förbrukning av bränsle oavsett typ av bränsle. Dessutom minskas ljudnivån i stadstrafiken eftersom tryckluften kan driva bilen i startögonblicket. det handlar också om en teknik som är billigare än dagen elhybrider och där är kanske den största vinsten.

Vi publicerar idag ett reportage om lufthybriden i kombination med svenska Cargines motorteknik med fria ventiler. En mycket lovande teknik som öppnar dörren för effektivare förbränningsmotorer och samtidigt gläntar lite på dörren för de som vill ha mer effekt i sina motorer. Jodå, det går att få högre effekt utan att skillnaden i miljöpåverkan blir lika stor som idag. En viss skillnad kommer dock alltid att finnas.